En toen kwam in 2020 de laatste, Broeinest Utrecht. Dit concept was anders dan de andere locaties?
Bart: ‘Ja dat was vanaf het begin het idee. In Nieuwegein hadden we al een succesvolle trainingsruimte voor HI-MACS. Daar kwamen 300 klanten per jaar die zich een dag lieten trainen, dat was een goede basis. In Utrecht zelf zitten ook minder ontwerp- en architectenbureaus. De locatie was centraal gelegen, je kon er makkelijk parkeren. In Utrecht zijn we meer gericht op de maker dan de ontwerper.’
Janou: ‘We vonden het ook logisch dat er 3 plekken waren waar we de focus op de ontwerper en voorschrijver legden en zo vanuit Baars & Bloemhoff ook weer terug naar de maker.’
Waar zijn jullie het meest trots op over de afgelopen jaren?
Bart: ‘Ik denk dat de ontwikkeling van Broeinest in veel opzichten ontzettend veel heeft gebracht voor Baars & Bloemhoff. Het is een enorm vliegwiel geweest om zichtbaar, herkenbaar en vindbaar te worden. Baars & Bloemhoff is echt een erkend merk geworden. Terwijl het nog steeds een groothandel is. Broeinest is een naam die ondertussen bekend is binnen de doelgroep. Ik ben er super trots op dat we dat, in mijn ogen, in korte tijd hebben gerealiseerd. We worden echt als autoriteit gezien.’ Waar ik ook erg blij mee ben, is het feit dat de verhouding man/vrouw binnen Baars & Bloemhoff, mede door de wervingskracht van Broeinest, zoveel meer in evenwicht is gekomen. Een heel groot verschil ten opzichte van 8 jaar geleden!
Janou: ‘In het begin liftte Baars & Bloemhoff mee op de bekendheid van de merken van de Broeinest partners en een jaar of twee later wilden deze merken juist met Baars & Bloemhoff geassocieerd worden. Die shift is heel snel gegaan. In het begin moesten we alles uitleggen over het concept, wie we waren en wat we deden. En een paar jaar verder was het bekend in de wereld van interieurontwerpers, architecten en de makers.’
Hebben jullie nog tips voor Baars & Bloemhoff?
Janou: ‘Maak gebruik van de mogelijkheden die Broeinest biedt! Door de hectiek van de dag vergeten we soms hoe belangrijk de fysieke relatie is. Makers ontmoeten accountmanagers graag. Architecten ontmoeten adviseurs graag, doe dat in Broeinest.’
Bart: ‘Train je nieuwe medewerkers in Broeinest, laat ze zelf aan de machines staan. Zo ontdekken ze wat de klant maakt, waar ze tegenaanlopen, hoe belangrijk lijm is en meer praktische dingen. Het is echt een meerwaarde om dat te weten als gesprekspartner van je klanten. Zo kun je de juiste vragen stellen en de klant nog beter adviseren.’