TALK / Nortstudio: uit het Noorden van Antwerpen

In het up-coming Antwerpen-Noord bevindt zich de thuisbasis en ontwerpstudio van Jef de Brabander en Kathleen Opdenacker. De naam Nortstudio is dan ook geïnspireerd op deze contrastrijke urban omgeving. Samen ontwerpt het duo vrijstaande meubels en objecten, waarbij alles een samenspel van pure vormen, levendige kleuren en grafische lijnen is. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoe is Nortstudio ontstaan?

Kathleen: We waren altijd al bezig met creëren en werkten voorheen wel eens samen aan woonprojecten. Ik heb een achtergrond in grafisch ontwerp en werkte daarna bij een firma die zich bezighield met recycling.

Jef: Mijn roots liggen in een heel andere branche. Van origine ben ik industrieel ingenieur, en ben ik dus ook meer gespecialiseerd in het technische aspect van een ontwerp. Voorheen werkte ik als decorontwerper voor theaters. We vullen elkaar dus goed aan.  Zo’n 4 jaar geleden ontstond het eerste idee voor onze gezamenlijke ontwerpprojecten, wat in 2016 is uitgegroeid tot de oprichting van Nortstudio. De hele designscene was toen nog nieuw voor ons. En die verschillende achtergronden zijn nu duidelijk zichtbaar in onze signatuur.

Wat kenmerkt de signatuur van Nortstudio?

What you see is what you get. Als je een ontwerp van ons ziet, is het meteen duidelijk hoe het in elkaar zit. Vorm is altijd het vertrekpunt. Door een ontwerp te vereenvoudigen, wordt het alleen maar sterker. Naast vorm is het heldere, sprekende kleurgebruik een volwaardig ontwerpelement in ons werk. Alles is een samenspel van geometrische vormen, lijnen en kleuren. Sommige ontwerpen lijken bijna grafisch werk, vertaald in een 3D object. Vaak bestaan onze meubels uit modulaire elementen, waardoor de gebruiker er zijn eigen draai aan kan geven.

Welke materialen gebruiken jullie het liefst en waarom?

Het onderzoeken van nieuwe materialen is wat ons drijft. Als we eenmaal weten wat de mogelijkheden van een materiaal zijn, gaan we verder met iets nieuws.. Zo onderzoeken we momenteel hoe we het afval uit ons atelier kunnen verwerken in een ontwerp. Houtpulp vanuit de zaagmachine bijvoorbeeld. Maar dit staat echt nog in de kinderschoenen. Ook nieuwe technieken spelen een grote rol in ons werk. Lasercutters, plooimachines, frezen en 3D-printers bieden oneindig veel mogelijkheden.

Welke trends, nieuwe technieken of ontwikkelingen beïnvloeden jullie werk op dit moment?

Regelmatig zijn het de dagelijkse gebeurtenissen en voorwerpen die ons inspireren. En dus niet zozeer een trend. Een goed voorbeeld is ´Urban Shapes´. Wekelijks joggen we door Antwerpen Noord, een buurt waar continu gebouwd wordt. We passeren dan ook veel werven. De materialen die we daar zagen, vormden de aanleiding voor Urban Shapes. Ze zijn mooi in hun eenvoud door de pure vormen. Bovendien ontwikkelen de bouwprojecten zich steeds. We wilden iets maken wat daar kan staan als herinnering aan dit bouwproces, en dat werd dus een modulaire bench.

Kunnen jullie wat meer vertellen over de materiaalstudie voor GRAPHIC?

We hadden al eerder geëxperimenteerd met giethars op waterbasis, maar voelden al snel dat daar meer in zat. GRAPHIC is het resultaat van een experiment met vorm en mallen aan de ene kant, en met kleur en materiaal aan de andere kant. Uiteindelijk hebben we 3 tafels gecreëerd met hetzelfde volume. Elk object bestaat uit een tafelblad met drie steunelementen, die verschillen qua kleur en structuur. Die steunelement hebben we apart gegoten en vervolgens in een mal gezet waarin het tafelblad gegoten werd. Zo verankeren de verschillende elementen zich in het tafelblad. Om tot een pure vorm te komen, vinden we het belangrijk dat de verbinding niet zichtbaar is.

Hoe zijn de kleuren van GRAPHIC ontstaan?

Het materiaal krijgt zijn kleur door de toevoeging van pigment aan het vloeibare acryl. Hiervoor hebben we uitsluitend rood, blauw, geel, groen en okerkleurig pigment toegepast. Zwart kwam er niet aan te pas, zodat de kleuren levendig en helder blijven. Toen we de kleuren gingen mengen, bleek dat het niet altijd werd wat we voor ogen hadden. We moesten continu bijsturen. Ook het vloeibare en droge acryl verschillen echt qua kleur. Het palet hebben we samengesteld uit 1 hele levendige kleur voor iedere tafel, in combinatie met een kleur die misschien zelf saai oogt los van de andere kleuren. Denk aan lichtgeel of beige. Toch heb je deze ondergeschikte kleuren nodig, de verschillende kleursoorten versterken elkaar in het geheel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Hoe stellen jullie een kleurenpalet samen?

De combinatie is het belangrijkst, want kleuren beïnvloeden elkaar sterk. Complementaire kleuren werken altijd goed samen. Die theorie hebben we bijvoorbeeld toegepast in ons werk FORMS. De basis bestaat uit een zachte kleur in verschillende tinten, waarbij het blad in een complementaire kleur is uitgevoerd.

Wat is het concept achter jullie werk FORMS?

Het begon allemaal met de ontwerpwedstrijd voor een bar, die we wilden opbouwen uit kartonnen buizen. Na de wedstrijd hebben we het ontwerp weer opgepakt en zo is het idee voor de holle cilindervorm ontstaan. In plaats van karton, besloten we de cilindervorm van hoogwaardige materialen te maken. Dus zijn we volop gaan experimenteren met diverse technieken en materialen om zelf die perfecte vorm te creëren. Het mocht immers niet ovaal worden en het materiaal moest naadloos aansluiten. Van giethars tot aan staal en aluminium, we hebben het allemaal overwogen. De uiteindelijke meubels zijn vervaardigd uit een binnenzijde van plooibaar multiplex, afgewerkt met berkenfineer aan de buitenzijde. In de toekomst zouden we deze stools ook willen uitvoeren in een ander materiaal of met behulp van een nieuwe techniek.

Waar ligt jullie focus voor de toekomst?

Op de eerste plaats willen we onze materiaalkennis uitbreiden en nog verder gaan in onze experimenten op het gebied van materiaal en techniek. Ook willen we het hernieuwbare aspect vaker meenemen in ons werk. Daarnaast hopen we vaker met fabrikanten te kunnen samenwerken om onze mogelijkheden qua productie, techniek en uitvoering te verruimen.