Broeinest blikt terug: RetailTheater CO-LABORATORY

Afgelopen maandag stond Broeinest RDAM geheel in het teken van retail en trends. Al vroeg in de ochtend waren de enthousiaste experts van RetailTheater aanwezig om de ruimte te transformeren tot een inspirerende Retail expositie. Inclusief een heuse shop en trendpresentaties, aangevuld met materialen uit onze bibliotheek. Meer dan 100 retailers, architecten en ontwerpers kwamen op het event af. Let’s get started!

Grote belangstelling voor het event in Broeinest RDAM


Aan Carin Frijters de taak om de kick-off voor Co-Laboratory te geven. Ze presenteert zichzelf als ‘regisseur van de winkelbeleving’ en is dan ook de initiator van CF Retail en RetailTheater. Bij RetailTheater denken de experts na over concepten, winkelomgevingen en ervaringen. Carin benadrukt dat we niet langer kijken naar de handel, maar naar het geheel. Op een holistische manier naar retail kijken, dat is de kern van alle lezingen die hier volgen.


From Trends to Blends

Trends, of ‘Blends, als je het forecaster Ellen Haeser vraagt. Als eerste nam zij het publiek mee in haar verhaal over blends aan de hand van sprekende voorbeelden. Ingrediënten die samensmelten op een vernieuwende manier. Dat is ook hoe ze het begrip Blender toelicht, ‘de manier waarop je met de ingrediënten omgaat bepaalt of het iets gaat worden.’ Daarbij wordt de eclectische stijl steeds belangrijker. Door te kijken naar andere dingen dan waar je zelf mee bezig bent, ontstaat er ruimte voor vernieuwing.


Next Generation

Ellen gaf het stokje door aan de volgende generatie, Celeste van Joost volgde haar op met een interview over Celmatique. Deze creatieve blogger werd ontdekt door H&M en schitterde op 24-jarige leeftijd al in hun campagne. Celeste ziet online als een weerspiegeling van wie je bent en waar je voor staat. Maar social gaat niet alleen over jezelf en de zender, juist ook over de dialoog. Daarom wil ze een movement creëren, mensen inspireren en verbinden.

Over generaties gesproken, Sandra van Emden stelde ons beeld over de vijftigers van nu bij. In tegenstelling tot de veelbesproken Babyboomers en Millenials, waren de vijftigers een vergeten doelgroep die onder de noemer ’50-plusser’ als een homogene, grijze massa worden gezien. Inclusief pastelkleurige polo’s, e-bikes of zelfs rollators. Daar bracht onderzoeksbureau MARE verandering in. Aan de hand van de basispersoonlijkheden van Carl Jung zijn er 5 mindsets gecreëerd die de diversiteit van deze generatie laten zien.

Ook Britta Hall, Global Retail Experience Manager bij Hunkemöller, weet als geen ander hoe je expertise in kunt zetten om te verbreden om in de behoeften van klanten te voorzien. Hunkemöller slaat met het standalone concept ‘HKMX’ een nieuwe weg in, die van athleisure. Fun en sexy sportkleding voor ieder moment van de dag. Deze kernwaarden en de sportinvloeden komen ook terug in het urban interieurconcept. Zo zijn de paskamers geïnspireerd op lockers en hebben ze ieder een eigen look, waardoor de klant tijdens iedere shopsessie verrast wordt. De X is een terugkerend element in het interieur, net als horizontale lijnen en een vleugje roze. Dat geeft het materialenpalet van beton, metaal, hout, en wit baksteen een vrouwelijke touch. Ten slotte speelt techniek een belangrijke rol bij HKMX. Denk: social wall, 3D bodyscan en spiegels met de perfecte verlichting door de speciaal ontwikkelde Led-module.



Retail in kleur en materiaal

Retailexperts Carin Frijters en Joëlla de Vries sloten samen met onze eigen Spin in ’t Nest Janou Bonnie af met hun perspectief op de trends in materiaal, kleur en winkelomgeving. Te beginnen met een trend die doet denken aan ons eerdere verhaal over ‘The Naturals’. Zo omvat ‘Touch Green’ de letterlijk groene invloeden als binnentuinen en mos, maar gaat de trend ook in op hergebruik en natuurlijke oplossingen. We zien ‘living potential’, bijvoorbeeld in de wortels van planten. Toegepast als bijvoorbeeld tapijt is het een esthetisch kunstwerk dat tegelijkertijd koolstofdioxide opneemt. Ook de decoren van HuisVeendam passen perfect in dit groene beeld. Gras uit Groningen wordt gebonden met aardappelzetmeel en vindt zijn weg terug in het interieur.

Silence daarentegen, is een anti-trend die de behoefte aan rust en stilte in serene ruimtes visualiseert. Matte witten en introverte grijzen vullen elkaar aan. Om ook echt stilte te creëren in de vele open ruimtes die we nu kennen, hebben akoestische materialen een koppositie veroverd. Vilt en akoestische panelen van hout of bamboe zijn niet meer weg te denken. Veel uitbundiger is de jonge trend ‘Soft Shadows’, die gaat over verbeelden en verwonderen. Poederachtige pastels met pit in een transparante of gladde uitvoering.

Ook ‘Eclectic Luxury’ is een trend met een knipoog. Een solide basis wordt aangevuld met een rijke materialisatie en diepe kleuren. In verschillende lagen wordt er gespeeld met diverse elementen en materialen. Warme metalen en reflecterende oppervlakken, zoals in de collecties van Homapal, staan garant voor een luxueuze look. Gelaagdheid keert in een andere vorm terug in de trend ‘Transforming’, waarbij wetenschap en technologie onverwachte ervaringen creëren. Vloeiende vormen zoals in ‘Fluid’, optische illusies door spiegelende oppervlakken en caleidoscopische patronen tekenen deze trend. Vloeiende vormen zijn het Solid Surface materiaal HI-MACS op het lijf geschreven. Door thermovormen kan het materiaal letterlijk iedere vorm aannemen en door de naadloze verlijming lijkt het één vloeiend geheel. Daarnaast heeft HI-MACS transparante eigenschappen die verrassen in combinatie met licht. Met beweging, licht en geluid wordt de interactie tussen mens en ruimte versterkt.

Ook de interactie tussen het gevarieerde publiek was fantastisch en iedereen bleef naderhand gezellig borrelen, netwerken, shoppen en dook dieper in de trends bij de expositie.

Fotografie: Floris Vink


"Een informatieve dag in Broeinest geheel in het teken van retail en trends"