Icons

– door Janou Bonnie, Spin in ’t Nest | Broeinest EHV

Wanneer is een product, ontwerp of designer iconisch? Wanneer mag je iets een icoon noemen? Rondje langs google en je komt er al snel achter dat van origine iconen iets met religie te maken hebben. Vrij vertaald zou je dus kunnen zeggen dat een ontwerper of product aanbiddelijk moet zijn om als icoon bestempeld te mogen worden.

Ook in de design industrie kennen we heel wat iconen denk o.a. aan Marcel Wanders, Phillipe Starck en Nendo. Alles wat ze aanraken lijkt in goud te veranderen en elk project is succesvol. Naast ontwerpers zijn er ook heel veel iconische vormen en producten in de design industrie die voor vele ontwerpers als inspiratie hebben gediend. Denk aan de lounge chair van Charles & Ray Eames, de uitbundige kast van Ettore Sottsass of de salontafel van Issamu Noguchi.

De afgelopen jaren hoor je steeds vaker dat het afgelopen is met die sterontwerpers en dat het niet meer om de vorm gaat maar om het proces. En ook ik hoor bij deze predikers die steeds meer gelooft in het collectieve belang van design in plaats van  de “Superstar Designers”. Maar toch gaf Milaan dit jaar weer een heel ander beeld.

Jaime Hayons x Ceasar Stone - 'Stone Age Folk' during Milan Design Week 2017


Iconen waren in Milaan alom aanwezig, zowel in persoon als in product. Zo waren er natuurlijke de ‘reeds gevestigde iconen’ zoals Marcel Wanders (Moooi), Nendo (voor Jil Sander) en Tokujin Yoshioka (voor LG) maar zagen we ook de opkomst van een nieuwe generatie  “Superstar Designers in de dop” zoals onze eigen Sabine Marcelis, die op maar liefst 9 locaties te bewonderen was (een tour an sich), de Spaanse Jaime Hayon in samenwerking met Ceasar Stone en de Engels Lee Broom die je toch wel de Marcel Wanders van de UK mag noemen.

Ook iconische meubels waren dit jaar in Milaan terug te vinden, de één al jaren een favoriet en de ander werd voor het eerst gepresenteerd aan het publiek. Zo was één van de grootste design Iconen gebruikt als prominente inspiratiebron voor de officiële campagne van de Salone Del Mobile, de rood, geel en blauw stoel van Gerrit Rietveld. Ook werd de Result Chair van Friso Kramer en Wim Rietveld geherintroduceerd in een nieuw jasje en met een nieuwe samenwerking. Ahrend heeft voor de relaunch van dit icoon de samenwerking gezicht met het Deense Hay wat net een ander publiek weet te bereiken en deze icoon bij een jongere generatie even iconisch kan maken.

Ahrend x Hay - Result Chair Relaunched, design by Friso Kramer & Wim Rietveld


Ombré Glass Chair - design by Germans Ermics


Ook zagen we een ode aan The Glass Chair van Shiro Kuramata, een icoon uit 1967, door Germans Ermics in een Ombré Glass uitvoering waardoor er dankzij een gevestigd icoon, een nieuwe kan ontstaan. En waren we zelf erg te spreken over diverse nieuwe producten van jonge Nederlandse ontwerpers die volgens ons een iconisch staat kunnen bereiken. Zo geloven wij erg in de kracht van de Meshmatics Chandelier van Atelier Rick Tegelaar en in de Vapour Light van Studio Thier&vanDaalen.

En de meest iconische presentatie van Milaan 2017 was niet te missen, namelijk die van Maarten Baas x Lensvelt. Met ‘May I have your attention please’ wilde Baas een statement maken tegen al die “Star Designers” die zo om aandacht schreeuwen. Een goede move van één van de grootste nieuwe 'Star designers' van dit moment.

Benieuwd naar wat we nog meer hebben ontdekt in Milaan? Kom dan op donderdag 11 mei van 08:30 tot 10:00 naar onze Breakfast @ Broeinest sessie in Rotterdam waar wij alle trends met je delen en ontwerpers Envisions, Studio Truly Truly en afstudeerders van het HMC hun ervaring in Milaan met je delen.

Meshmatics Chandelier - design by Atelier Rick Tegelaar voor Moooi